اصول فنی و نگهداری تجهیزات آزمایشگاهی

اصول فنی و نگهداری تجهیزات آزمایشگاهی

یکی از نکات مهم در آزمایشگاه نگهداری درست و اصولی از تجهیزات آزمایشگاهی است چرا که برای تهیه این تجهیزات هزینه های قابل توجهی صرف میشود و در صورت استفاده نادرست از آنها کارفرما با ضرر مواجه خواهد شد. از این رو اقدامات اصولی در نگهداری از این تجهیزات باعث افزایش طول عمر و کارآیی آنها می شود.

نگهداری تجهیزات آزمایشگاهی

شرکت های تجهیزات آزمایشگاهی با ارائه خدماتی مانند بازرسی دوره ای، عیب یابی، تعمیر و سرویس دهی تجهیزات باعث افزایش عمر مفید آنها می شوند در مقابل عدم توجه به سرویس و نگهداری مناسب احتمال ایجاد مشکل و نقص در دستگاه ها را بالا برده و می تواند هزینه بر واقع شود، بنابراین کشف بموقع نقص های کوچک به بهبود شرایط کلی تجهیزات آزمایشگاهی کمک می کند پس باید نکات ذیل را در نگهداری تجهیزات آزمایشگاهی مد نظر داشته باشیم:

  • پس از هربار استفاده، باید وسایل و دستگاه ها تمیز و استریل شوند، کثیفی و گرد و غبار به مرور زمان کیفیت و عملکرد دستگاه ها و در نتیجه دقت آزمایش ها را کاهش میدهد
  • بعد از هر آزمایش ظروف باید از هرگونه چربی و آلاینده پاک شوند. برای شستشوی ظروف شیشه ای باید از محلول شستشوی مناسب استفاده شود و سپس با آب مقطر و دیونیزه شستشو تکمیل شود.
  • تجهیزات و ظروف به هیچ وجه نباید با حوله های کاغذی و یا هوای پرفشار خشک شوند بلکه بهتر است خودبهخود در قفسه و یا کمد خشک شوند.
  • می توان برای اطمینان برای هر دستگاه برنامه ای شامل زمانبندی نگهداری، تعویض قطعات، تعمیرات دوره ای و… تنظیم نمود و بر روی دستگاه یا در نزدیکی آن چسباند تا تمام کارکنان بتوانند از برنامه ها پیروی کنند.

آموزش نگهداری تجهیزات آزمایشگاهی

استفاده از دستگاه ها باید طبق دستورالعملی که در دفترچه های راهنما که به صورت چاپی یا PDF به همراه محصول است، انجام شود چرا که با رعایت نکات ایمنی هنگام نصب، استفاده و نگهداری، نکات عیب یابی و تغییر کد های خطا میتوان از آسیب و خسارت به دستگاه ها جلوگیری کرد.

  • هنگام نصب و راه اندازی تجهیزات باید به نکات فنی و تکنیکال و همچنین محکم و دقیق بودن اتصالات (سیم ها، کابل ها و فیش ها) توجه داشت تا از آسیب و خسارت به افراد و دستگاه ها و همچنین قطع شدن ناگهانی دستگاه ها جلوگیری کرد. اطمینان از خاموشی و قطع برق دستگاه قبل از شروع نگهداری و استفاده از ابزار مناسب از دیگر نکات مهم است.
  • اگر دستگاه به طور ناگهانی متوقف شود در ابتدا باید مشکلات احتمالی مانند نصب نادرست یا اتصالات اشتباه را بررسی کرد، درصورت وجود مشکل و تلاش برای تعمیر باید کد های خطا یا پیام هایی که اطلاعاتی ارائه داده اند یادداشت نمود چرا که این پیام ها به تعمیرکار کمک خواهد کرد پس از تعمیر توسط کارشناس مربوطه باید دستگاه را تمیز کرده و مجددا رده اندازی کرد تا از کارایی مجدد آن اطمینان حاصل شود.

خرید تجهیزات آزمایشگاهی